بازخوانی توصیههای رهبر انقلاب درباره پیگیری «گفتمان مقاومت»؛
- چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۳ ب.ظ
- ۰ نظر
رجانیوز – گروه سیاسی: پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، برخی رسانههای جریان اصولگرا در یک همراهی معنادار با رسانههای اصلاحطلب، تلاش کردند تا محور مقاومت و ایستادگی را تخریب کنند و حضور نماینده این گفتمان به عنوان گفتمان اصلی انقلاب اسلامی در عرصه انتخابات را از اساس زیر سوال ببرند؛ رویکردی که کماکان نیز ادامه دارد.
به گزارش رجانیوز، با این حال نگاهی به سخنان و مواضع رهببر معظم انقلاب در سالهای اخیر مشخص میکند که «تاکید برگفتمان مقاومت و ایستادگی» و همچنین نظریه «ایستادگی و مقاومت؛ رمز پیشرفت»، به طور صریح و جدی از سوی ایشان پیگیری شده و حضرت آیتالله خامنهای همواره مردم و حامیان انقلاب اسلامی را به مقاومت و ترویج فرهنگ ایستادگی دعوت کردهاند و این مساله را به عنوان یکی از مطالبات اساسی خود از مردم مطرح کردهاند.
مردم علاوه بر همت بر حضور، همت بر انتخابِ خوب هم داشته باشند. همان طور که عرض کردیم، یک انتخاب خوب، یک انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهى در طول دهها سال تأثیراتش براى کشور باقى میماند. براى انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت. من انشاءاللّه در آینده مطالبى عرض خواهم کرد؛ اما اجمالاً معیار اصلى این است که کسانى سر کار بیایند که همتشان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدفهاى انقلاب باشد. آنچه ما در این سالهاى طولانى از خیرات و برکات به دست آوردهایم، به برکت هدفهاى انقلاب بوده است؛ هر جائى که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدفهاى انقلاب اسلامى و هدفهاى اسلامى بوده است. کسانى سر کار بیایند که مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگى باشند؛ زرهى پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 1392/02/25
ایستادگى شرط اول است. ملتها در راهى که شروع میکنند، باید استقامت کنند؛ «فلذلک فادع و استقم کما امرت». در قرآن کریم، دستور استقامت به نبى مکرم اسلام در جاهاى متعددى داده شده است؛ سرّش همین است. باید ایستاد، باید ثبات بهخرج داد، باید راه را گم نکرد، هدف را همواره در مقابل چشم داشت و بهطور مستمر باید پیش رفت. اگر این شد، پیروزىها پىدرپى پیش خواهد آمد؛ همچنان که براى ملت ایران پیش آمده است.
بیانات در دیدار مردم قم 1390/10/19
ببینید امروز - این یک مثالِ پیشپاافتاده و جلوى چشم است - تمام دستگاههاى رسانهاى دنیا سعیشان بر این است که مردم بحرین و حرکت بحرین را در انزوا قرار بدهند. داعى بر این کار چیست؟ چون مسئله، مسئلهى شیعه و سنى است. میخواهند اختلاف ایجاد کنند، میخواهد تمایز و خطکشى به وجود بیاورند. بین آن مسلمانان و مؤمنینى که به این مذهب یا آن مذهب اسلامى گرایش دارند، تفاوتى وجود ندارد. وجه مشترک همه، اسلام است. وجه مشترک همه، امت اسلامى است؛ وحدت امت اسلامى است. ... رمز پیروزى و تداوم حرکت، توکل به خدا، حسنظن به خدا، اعتماد به خداى متعال و حفظ وحدت و پیوستگى است.
عزیزان من! فرزندان من! مواظب باشید دشمن حرکت شما را متوقف نکند. خداى متعال در دو جاى قرآن به پیغمبرش میفرماید: «فاستقم کما امرت»، «و استقم کما امرت»؛ استقامت کن. استقامت یعنى ایستادگى کردن، ادامه دادن، راه را دنبال کردن، متوقف نشدن؛ این رمز کار است. باید پیش برویم.
بیانات در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیدارى اسلامى» 1390/11/10
دشمنان نظام جمهورى اسلامى به خودشان وعده میدادند که در ظرف یک ماه، دو ماه، یک سال حداکثر، نظام جمهورى اسلامى را از پا خواهند انداخت و همهى تلاش را براى یک چنین مقصودى به کار بردند. واقعاً روزبهروزِ تاریخ انقلاب ما عبرت است؛ روزبهروزِ این سالهاى پرتحرک و پرتلاش که انقلاب اسلامى در ایران شروع شد، میتواند به صورت یک نشانهاى، یک تابلوئى، در مقابل چشم ملتها قرار بگیرد و مایهى عبرت باشد. آن همه توطئه، آن همه فشار به شکلهاى گوناگون و ایستادگى ملت ایران با رهبرى آن مرد عظیمى که بلاشک لمعهاى و لمحهاى از انوار طیبهى نبوتها در وجود او خداى متعال قرار داده بود. امام بزرگوار ما، این مرد بزرگ، دنبالهى همان راه را، همان کیفیت را، همان حرکت را به کار گرفت، ملت ایران هم وفادارى نشان دادند، صدق نشان دادند، در صحنه ماندند، فشارها را تحمل کردند، عزم و ارادهى خودشان را فائق کردند بر توطئهى دشمن. لذا این شجرهى طیبه ماند، ریشه دواند، رشد کرد و انشاءاللَّه روزبهروز بر رشد و بر استحکام و قوّت و قدرت این بناى مستحکم افزوده خواهد شد. اینها همه از برکت اسلام است، همه از برکت ولادت امروز [ولادت پیغمبر(صلیاللهعلیهوآله)] است.
بیانات در سالروز میلاد نبىاکرم(ص) 1390/11/21
شیطانهاى وابستهى به دستگاههاى استکبار وقتى در هر گوشهاى از دنیا یک حرکت بزرگ و آزادیبخش از سوى مردم - که خالص است، ناب است - مشاهده میکنند، تمام نیروشان را متمرکز میکنند که آن حرکت را تبدیل کنند به ضد خود، یا از خاصیت بیندازند. مىبینید امروز در منطقهى ما چه خبر است. مردم در کشورها انقلاب میکنند براى نجات از وابستگى به آمریکا، براى نجات از ذلت در مقابل تسلط صهیونیسم، براى ابراز نفرت از وجود این غدهى سرطانى در دل کشورهاى اسلامى؛ تمام دستگاههاى سیاسى و اطلاعاتى و مالى استکبار و وابستههایش به حرکت مىافتد تا حرکت را خنثى کنند. مسئله، اینهاست.
ملتها باید روى پاى خودشان بایستند. ملتها باید از نعمت خداداد اندیشه و خرد و تفکر انسانى استفاده کنند. ملتها باید به خودشان اعتماد پیدا کنند؛ به نیروى خودشان، به خداى خودشان اعتماد پیدا کنند؛ حسن ظنِ به خدا نشان بدهند. خداى متعال وعده کرده است: «لینصرنّ اللّه من ینصره انّ اللّه لقوىّ عزیز»؛ این تأکید الهى است. وقتى ملتها بایستند، مقاومت کنند، ایستادگى کنند، قطعاً پیروزند؛ نمونهى زندهاش ملت ماست.
بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى 1391/03/29
مسئلهى اخیر فلسطین، خیلى مسئلهى مهمى است. بین غزه و بین دولت صهیونیست که مدعى است قوىترین ارتش را در منطقه دارد، هشت روز جنگ اتفاق مىافتد؛ آنگاه وقتى میخواهند آتشبس ایجاد کنند، آن طرفى که براى آتشبس شرط میگذارد، فلسطینىهایند! این باورکردنى است؟ ده سال پیش اگر به شما این حرف را میزدند، چه کسى باور میکرد که یک روزى بین فلسطینىها - نه همهى فلسطینىها؛ یک گوشهاى از فلسطینىها، غزه - و بین رژیم صهیونیستى جنگى اتفاق بیفتد، براى آتشبس آن جنگ، فلسطینىها شرط بگذارند؟ آفرین بر فلسطینىها! آفرین! آفرین بر حماس و جهاد و گردانهاى مبارزى که در فلسطین، در غزه جنگیدند و شجاعت نشان دادند! شجاعت این است. من به سهم خودم از همهى مبارزین فلسطین تشکر میکنم؛ به خاطر فداکارىاى که کردند، به خاطر تلاشى که کردند، به خاطر صبرى که کردند، و دیدند که «انّ مع العسر یسرى». اگر چنانچه ما صبر کردیم، این صبر موجب میشود که خداى متعال فرج را برساند. صبر کردند، ایستادگى کردند، خداى متعال فرج را رساند؛ این درس است؛ براى خود آنها هم درس است، براى دیگران هم درس است.
بیانات در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاههاى جهان اسلام و بیدارى اسلامى 1391/09/21
نکتهى مهمى وجود دارد، که آیهى شریفهى قرآن در سورهى فتح دربارهى همین نکته است: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون الله ید الله فوق ایدیهم فمن نکث فانّما ینکث على نفسه و من اوفى بما عاهد علیه الله فسیؤتیه اجرا عظیما». وقتى یک ملت راهى را آغاز کرد، رسیدن به نتائج، احتیاج دارد به استقامت در آن راه، به پیشرفت در آن راه، به متوقف نشدن میان راه، به قانع نشدن به دستاوردهاى میانهى راه. یکى از آفات ما این است که تصور کنیم این مقدارى که پیشرفت کردیم، نتائج نهائى است؛ همین جا توقف کنیم. آفت دیگر این است که تصور کنیم چون تا این دوره و در این مدت به هدفهاى نهائى نرسیدیم، پس چراغ امید را در دل خودمان خاموش کنیم؛ فکر کنیم دیگر دسترسى نخواهیم داشت. راهى که خداوند متعال و اسلام به ما مىآموزد، این است: «فلذلک فادع و استقم کما امرت و لا تتّبع اهوائهم»؛ راهى را که شناختید، با دقت پیش بروید، قدمها را محکم و استوار بردارید و استقامت بهخرج بدهید. اگر استقامت بهخرج دادیم، آن وقت به اهداف عالى اسلامى خواهیم رسید؛ همان جامعهى اسلامىاى که من چند روز قبل از این در کرمانشاه تصویر و تشریح کردم. آن عدالت، آن مردمسالارى به معناى واقعى کلمه، آن کرامت انسانى، آن آزادى اسلامى، با پیشرفت ما، با قدمهاى استوار ما، با خسته نشدن ما، با حفظ نور امید در دلهاى ما، به توفیق الهى به دست همین جوانان تحقق پیدا خواهد کرد.
بیانات در اجتماع مردم کنگاور 1390/07/27
بدیهى است که شیطانهاى عالم دست برنمیدارند؛ تا وقتى از پا نیفتند، دست برنمیدارند. حکومت منحرف و کج و غلط شوروى تا وقتى بود، مثل همین نظام لیبرالسرمایهدارى و - به قول خودشان - لیبرالدموکراسى، با اسلام و جمهورى اسلامى مخالف بود. میدانید اینها در صد تا مسئله با هم مخالف بودند، اما در چند مسئله با همدیگر توافق داشتند؛ یکى از آن مسائل و در رأس آنها، مبارزهى با قیام اسلام و پیشرفت اسلام و نظام جمهورى اسلامى بود. ولى خب، نظام منحرفِ شیطانىِ شوروى نابود شد، این یکى هم نابود خواهد شد؛ اما تا هستند، زور خودشان را میزنند و همهى همت خودشان را به میدان مىآورند براى مقابلهى با نظام اسلامى؛ البته بلاشک بىفایده است. اگر این طرف ایستادگى داشته باشد، صبر داشته باشد، امید را در دل خود از دست ندهد و دنبال کند، قطعاً پیروزى با این طرف است؛ این یکى از سنتهاى الهى است. خداى متعال صادق است، اصدق القائلین است؛ «و لینصرنّ اللَّه من ینصره»، «ان تنصروا اللَّه ینصرکم».
یک جبههاى دارد حق را تعقیب میکند، دنبال میکند؛ جبههى مقابل او به دنبال باطل است. یک وقت هست که این جبههى حق میترسند؛ خب بله، معلوم است که شکست میخورند؛ حقند، اما شکست میخورند. یک وقت هست که بىصبرى نشان میدهند، البته شکست میخورند؛ یک وقت حرف حق دارند، اما به لوازمش عمل نمیکنند، دنبال دنیا و مادیت و عشرتند، البته شکست میخورند. خداى متعال چک سفیدى نداده است که شما چون برحقید، حتماً پیروز خواهید شد؛ نه، شما پیروز خواهید شد، چون برحقید، و چون ایستادگى میکنید. اگر بایستید، پیروز خواهید شد. ولى تا فرا رسیدن آن پیروزى نهائى، مبارزه، درگیرى و چالش ادامه دارد.
بیانات در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه 1390/07/22
امروز دربارهى امام بزرگوار در خطبهى اول عرایضى را عرض میکنم؛ نگاه به امام از منظر یک شاخص. این نگاه از این جهت اهمیت پیدا میکند که چالش اصلى همهى تحولات بزرگ اجتماعى - از جمله انقلابها - صیانت از جهتگیرىهاى اصلى این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعى است که هدفهائى دارد و به سمت آن هدفها حرکت و دعوت میکند. این جهتگیرى باید حفظ شود. اگر جهتگیرى به سمت هدفها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعى صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عکس اهداف خود عمل خواهد کرد. لذا شما در قرآن ملاحظه میکنید که در سورهى مبارکهى هود، خداى متعال به پیغمبرش میفرماید: «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا انّه بما تعملون بصیر». پیغمبر را امر میفرماید به استقامت. استقامت، یعنى پایدارى؛ راه را مستقیم ادامه دادن؛ در جهت درست حرکت کردن. نقطهى مقابل این حرکت مستقیم در این آیهى شریفه، طغیان قرار داده شده است؛ «و لاتطغوا». طغیان، یعنى سرکشى؛ منحرف شدن. به پیغمبر میفرماید: هم تو - شخصاً - هم کسانى که همراه تو و با تو هستند، این راه را درست ادامه بدهید و منحرف نشوید؛ «انّه بما تعملون بصیر». مرحوم علامهى طباطبائى بزرگوار در تفسیر المیزان میفرماید: لحن این آیه، لحن تشدد است؛ هیچ نشانهى رحمت در این آیه نیست. خطاب به خود پیغمبر است؛ «من افراد النّبىّ بالذّکر». در درجهى اول، خود پیغمبر را مخاطب قرار میدهد: «فاستقم». لذا این آیه به نحوى است که پیغمبر اکرم دربارهى سورهى هود فرمودند: «شیّبتنى سورة هود»؛ سورهى هود مرا پیر کرد. این به خاطر همین آیه است. در روایت است که آن بخشى از سورهى هود که پیغمبر میفرماید «من را پیر کرد»، همین آیهى مبارکه است؛ به خاطر تشدیدى که در این آیه هست. در حالى که در یک جاى دیگر قرآن هم دارد: «فلذلک فادع و استقم کما امرت»، اما عنوان «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا» - منحرف نشوید، از راه برنگردید - خطاب سختى است که به خود پیغمبر است. این خطاب، دل پیغمبر را میلرزاند. این به خاطر همین است که تغییر جهتگیرىها و منحرف شدن از راه اصلى - که هویت اصلى هر انقلابى به آن جهتگیرىهاست و در واقع، سیرت انقلابها همین جهتگیرىهاى اصلى است - بکلى راه را عوض میکند و این انقلاب به هدفهاى خود نمیرسد.
خطبههاى نماز جمعهى تهران در حرم امام خمینى (ره) 1389/03/14
- ۹۲/۰۴/۱۲