بسم الله الرحمن الرحیم

وبنوشت شخصی محمد جواد ثقفی

بسم الله الرحمن الرحیم

وبنوشت شخصی محمد جواد ثقفی

بسم الله الرحمن الرحیم

محمد جواد ثقفی
دوره 27 سمپاد

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
  • ۹۳/۱۲/۱۴
    ...
  • ۹۳/۱۰/۱۷
    .
آخرین نظرات

آیا "اعتدال" روحانی همان "اعتدال" امام خامنه ای است؟


 

حجة الاسلام دکتر حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و انتخاب ایشان به سمت ریاست جمهوری یازدهم از سوی مردم بارها و بارها بر منش اعتدال گرایی خود تاکید کرده اند. البته اگر روش حضور ایشان در مناظره ها و عدم رعایت اعتدال در بیان نقاط قوت و ضعف دولت پیشین و انتقاد از آن را نادیده بگیریم٬‌ ایشان سعی نموده اند در بیان مواضعشان جانب اعتدال را رعایت کنند.

 

 

تعدادی از مواضع ایشان را در سخنرانی های مختلف شان مرور می کنیم:

شعارم برای انتخابات" اعتدال، عقلانیت و تدبیر" است.

اعتدال و تدبیر نیاز امروز کشور است.

همیشه اعتدال گرا بوده ام.

- این پیروزی، پیروزی اعتدال و آگاهی بر افراط و بد اخلاقی است.

اعتدال بدون قانون‌گرایی امکان‌پذیر نیست.

اعتدال در سیاست خارجه نه انفعال است و نه تقابل، اعتدال تعامل مؤثر و سازنده با جهان است.

دست همه اعتدال گرایان، اصولگرایان و اصلاح طلبان را می فشارم.

 

و البته به نظر می رسد مهم ترین دلیل اقبال مردم به ایشان در انتخابات یازدهم همین کلیدواژه "اعتدال" بود که بارها و بارها از زبان ایشان خارج شد و مردمی که از کشمکش های سیاسی در میان دولتمردان و مجلسیان٬‌موافقان و مخالفان دولت٬‌ جنگ و جدل های رسانه ای و سیاسی خسته شده بودند و به دنبال آرامش در فضای اجتماعی می گشتند این واژه را خوب شنیدند و آن را پسندیدند.

اکنون و پس از انتخابات دکتر روحانی کم کم و در سخنرانی های خود در حال تبیین واژه ی اعتدال و منظور خود از بیان آن است. اما چیزی که بیش از همه پایبندی ایشان به این شعارشان را هویدا خواهد کرد٬ منش٬‌ روش و اعمال خود ایشان و اطرافیانشان است. انتخاب کابینه یکی از جدی ترین سنگ محک ها برای اثبات ادعای اعتدال گرایی ایشان می باشد که به زودی به روشن شدن صحت ادعای ایشان کمک خواهد کرد.

اما خوب است به بررسی واژه ی "اعتدال" در بیانات حضرت امام خامنه ای بپردازیم تا ببینیم رهبر معظم انقلاب این واژه را چگونه معنا کرده اند:

 

 

- بیانات‌ در دیدار اعضاى هیأت دولت‌ ۱۳۸۳/۰۸/۲۰ :

عدل یعنى هر چیزى در جاى خود قرار گرفتن. معناى لغوى عدل هم یعنى میانه. اعتدال هم که مى‌گویند، از این واژه است؛ یعنى در جاى خود، بدون افراط و بدون تفریط؛ بدون چپ‌روى و بدون راست‌روى. این هم که مى‌گویند عدل یعنى قرار دادن هر چیزى در جاى خود، به‌خاطر همین است. یعنى وقتى هر چیز در جاى خود قرار گرفت، همان تعادلى که در نظام طبیعت بر مبناى عدل و حق آفریده شده، به‌وجود مى‌آید. در رفتار انسان، عدل لازم است. براى حکمران، عدل لازم است. در موضع‌گیرى، عدل لازم است. در اظهار محبت و نفرت، عدل لازم است. قرآن فرموده است: «و لا یجرمنّکم شنئان قوم على ألّا تعدلوا»؛ دشمنى با کسى موجب نشود که شما درباره او از عدالت کناره بگیرید و عدالت را رعایت نکنید؛ «إعدلوا هو اقرب للتّقوى». بنابراین عدل هم یکى از پایه‌هاى ایمان است. اگر عدل بود، ایمان مى‌ماند.

- بیانات در دیدار دانشجویان 86/7/17 :

من از اول انقلاب تا حالا، حتى در آن روزهائى هم که روزهاى بعضى از تحرکات نامتناسب بود و من به دانشگاه تهران مى‏ آمدم و با جوانها صحبت می کردم، عقیده و سلیقه‏ ام همین بود که دانشجو باید از افراط و تفریط پرهیز کند؛ من با افراط کارى و زیاده‏ روی هاى گوناگون در هر جهتى، موافق نیستم. با اعتدال، با روش منطقى و صحیح مسائل را دنبال کنید و بدانید که خواست و پیگیرى شما اثر دارد.

- بیانات در دیدار رؤسای سه قوه و مسئولان نظام 1387/6/19‌:

بعضیها با نام عقلانیت، با نام اعتدال، با نام پرهیز از جنجال و دردسر بین‌المللى، می خواهند از مبانى انقلاب و اصول انقلاب کم بگذارند! این نمی شود؛ این نمی شود. این نشانه‌ى بى‌صبرى و نشانه‌ى خسته شدن است. گاهى این خسته شدن را - که خودشان خسته شده‌اند - به مردم نسبت می دهند: مردم خسته شده‌اند! نه، نخیر. مردم آن وقتى که احساس کنند مسئولین کشور با سربلندى مسلمانى و عبودیت خودشان را اعلام می کنند، خوشوقت می شوند؛ خوشحال می شوند. این مردم، مسلمانند. حرکت مردم هم به خاطر همین بود. این مردم مگر همان مردمى نیستند که انقلاب کردند؟ شعارهاى انقلاب چه بود؟ این مردم مگر همان مردمى نیستند که هشت سال این جنگ مظلومانه را اداره کردند؟ همین مردم اداره کردند. مگر مردم دیگرى هستند؟ غیر از آن مردمى که توى این کشور این کارهاى بزرگ را انجام دادند، کدام مردم این کارها را کردند؟

-دیدار با جمعی از مردم قم 1388/10/19 :

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دعوت قرآن کریم به رعایت عدالت و اعتدال افزودند: عده ای دشمنی و خباثت می کنند و عده ای نیز از خباثت کنندگان حمایت می کنند. اما اگر در این قضایا بدون دقت و درک کافی عمل شود ممکن است بی گناهانی که از این خباثت ها بیزارند لطمه جدی ببینند. بنابراین همه باید از حرکت خودسرانه پرهیز کنند و همه چیز بر روال قانونانجام شود.

 

در بیان رهبر انقلاب اعتدال گرایی حرکتی پسندیده و ممدوح است. اعتدال گرایی یعنی حرکت بر مبنای مر قانون و پرهیز از افراط و تفریط. اعتدال گرایی با وادادگی در برابر فشارها و زورگویی ها متفاوت است. اعتدال گرایی یعنی برخورد عاقلانه٬ انقلابی و همراه با ایستادگی بر اصول و آرمانها در مقابل دوستان و دشمنان. اعتدال گرایی یعنی برقرار کردن عدالت در تمامی رفتارها و برخوردهای اجتماعی در میان آحاد جامعه و ...

حال باید دید که آقای دکتر روحانی که با شعار "اعتدال گرایی" آرا و اعتماد بیش از 50 درصد مردم را به خود جلب کرد می تواند بر این مسیر استوار بماند یا...

ما امیدواریم!

  • محمد جواد ثقفی

اعتدال

روحانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی